Dataspel som kulturform

Är dataspel kultur? Många tycker det är konstigt att aktiviteter inom film och konst ofta får olika statliga bidrag, medan dataspel särbehandlas. Är det dags att både samhälle och Skatteverket börjar behandla dataspel som en fullvärdig kulturform?

Jämfört med radio, tv, film och musik är dataspel ett ganska nytt fenomen. Under de senaste årtiondena har dataspel exploderat i popularitet. De största dataspelen omsätter miljarder och det går inte längre att blunda för vad de betyder för kultur och underhållning. Ett bra exempel är hur många musikfestivaler har svårt att gå runt ekonomiskt, medan dataspelsfestivaler som Dreamhack slår nya rekord. Det har också dykt upp universitetsutbildningar inom spelutveckling och allt fler svenskar arbetar inom dataspelsbranschen.

Dataspel behandlas orättvist

Trots att Sverige stått värd för stora evenemang inom dataspel och esport så räknas dataspel i allmänhet inte som en kulturform. Riksidrottsförbundet vägrar också att erkänna esport som sport eller idrott. Proffs som spelar dataspel på heltid anses varken vara idrottsmän eller kulturarbetare. Det är till och med ovanligt att tala om dataspel som en folkrörelse, trots att dataspel nu spelas av omkring 80 % av alla svenskar. Företag som Medtryck har kunder som vill ha motiv från dataspel på väskor, tygpåsar och fodral. Profilprodukter är perfekta för att marknadsföra ett varumärke. Omsättningen för dataspel är också betydligt större än för andra kulturformer.

Är dataspel verkligen kultur?

Det har länge varit svårt för dataspel att få ett fullvärdigt erkännande som kulturform, även om situationen är bättre nu än för tio år sedan. Verkligheten börjar komma ikapp politiker och beslutsfattare. Till exempel vann datorspelsfestivalen Dreamhack i rätten och får nu kalla sig ett kulturevenemang och betala 6 % moms istället för 25 % i moms. Dataspel märks överallt och är fulla av unik konst, musik, reklam och andra skapelser som influerar och påverkar samhället.

Framtiden för dataspel som kulturform

De flesta är överens om att dataspel kommer bli allt mer accepterat som kulturform. Nästa kulturminister kanske kommer vara en stor dataspelsnörd. Yngre generationer har växt upp med dataspel och sannolikheten är stor att de ser ett helt annat värde i dataspel än äldre generationer. Medtryck har samarbetat med dataspelsföretag som vill nå ut med sitt varumärke. Vi kommer få fler framgångsrika företag som utvecklar dataspel och fler kulturskapare som blivit kända för att de spelar datorspel på heltid. Med andra ord ser framtiden ljus ut.